kort verslag kerkenraadsvergadering 11-1-2024

Categories: Wijk-Oost

Opening, schriftlezing en gebed.

De voorzitter heet iedereen hartelijk welkom. Hij geeft vervolgens br. W. Jonker het woord. We zingen Psalm 86: 3 en 6. Hierna gaat br. Jonker voor in gebed. Hoofdstuk 13 van het boekje “Een voortreffelijk werk” gaat over het gebed. Br. Jonker leest 1 Thessalonicenzen 5: 12 – 28.

Br. Jonker benoemt enkele punten. Bidden is spreken met God. Dat kan zijn je hart “uitstorten” voor God. Dat kan ook zijn als gemeente/kring gezamenlijk eensgezind en volhardend bidden. De vraag of je bidden kunt leren komt aan de orde en ook het punt om je biddend voor te bereiden op een huisbezoek/pastoraal gesprek.

Hij heeft twee vragen opgesteld waar we met elkaar over hebben gesproken.

1. Hoe wordt in onze gemeente aan jongeren geleerd om in gezin, groep of gemeente te bidden? Zou dat beter kunnen en zo ja, hoe?
  2. In hoeverre beleven wij het gebed als een ontmoeting met de levende God.

Voorstel tot wijziging kerkorde.

Er is onbedoeld in de kerkorde een verschil ontstaan over het, na afronding van de visitatie, toezenden van visitatierapporten aan het breed moderamen van de classicale vergadering. Dat verschil wil men nu opheffen. Wij stemmen als kerkenraad in met de voorgestelde wijziging.

Koffiedrinken voor of na de dienst in de Pollenkerk.

Hiervoor zijn de volgende data afgesproken: 4-2-2024 na de dienst, 31-3-2024 Pasen voor de dienst,

19-5-2024 Pinksteren voor de dienst.

Benoeming leden voor commissie voor invulling dienst op 30 juni 2024.

De broeders B.G.D. Dekker, C. Bos, W. Jonker en F.J. Aman zullen zitting nemen in deze commissie die de laatste dienst van wijkgemeente Oost in de Pollenkerk zal voorbereiden. Er zal bekeken worden of de kerkenraad van de wijkgemeente B.A. hierbij ook nog betrokken kan worden.

Gesprek met ds. Van de Ruitenbeek (procesbegeleider).

Om ongeveer 21.15 uur arriveert ds. Van de Ruitenbeek. Hij heeft eerder op de avond kennis heeft gemaakt met de kerkenraad van wijk Midden.

Hij stelt de volgende punten aan de orde:

• Voorstelrondje met verzoek dat iedereen ook zijn (levens)motto aangeeft,
  • de vraag wat zijn punten waarvoor je bidt, waarvoor je dankt als gemeente,
  • de opdrachtomschrijving.

Het profiel dat de commissie opstelt zal aan de wijkkerkenraden ter beoordeling worden voorgelegd en de gemeenteleden moeten hierover ook geraadpleegd worden. Men hoopt eind maart 2024 het opstellen van het wijkprofiel af te ronden.

Samenvoeging wijk Midden en wijk Oost.

Br. G.R.J. Nijland doet verslag van het gesprek van de gezamenlijke commissies met de procesbegeleider ds. M. van de Ruitenbeek. Het eerste gesprek heeft op 8 januari plaatsgevonden. Het was een positief gesprek.

Sluiting, dankgebed.

Broeder N.J. Koerssen gaat voor in dankgebed. Hierna sluit de voorzitter de vergadering.

Harms, scriba.