Kort verslag kerkenraadsvergadering 12-9-2024

Categories: Geen categorie,Wijk-GroteKerk

Opening, schriftlezing en gebed.

Ds. Prins zit als assessor deze vergadering voor. We zingen met elkaar Gezang 466: 1, 2 en 3. Ds. Prins leest Nehemia 2: 11 – 20. Nehemia is teruggekeerd naar Jeruzalem. Hij voert een inspectietocht uit en constateert dat alles in puin ligt. Als ze met het werk van de wederopbouw willen beginnen bespotten en verachten de tegenstanders hen. Nehemia zegt dan niet: “Ik heb toestemming van de koning en wij zijn goed gemotiveerd”. Hij zegt: “God zal ons doen slagen en wij, Zijn dienaren, zullen opstaan en gaan bouwen”. Dit is een belijdenis, ook tegenover zijn tegenstanders.

Wij staan als kerkenraad aan het begin van een nieuwe structuur van de gemeente. Wij hoeven – net zoals Nehemia het zegt – elkaar niet op te peppen maar we mogen het werk uitvoeren in vertrouwen op God dat Hij het uiteindelijk is die Zijn gemeente bouwt en in stand houdt.

Hierna gaat ds. Prins voor in gebed.

PKN verzoek tot consideratie over ordinantie 10-9-7.

Het gaat over de mogelijkheid tot terugkeer in het ambt nadat iemand ontzet is uit het ambt. Er was in het verleden nog een mogelijkheid tot terugkeer en die mogelijkheid wordt met dit voorstel afgeschaft. De kerkenraad heeft ingestemd met het wijzigingsvoorstel.

Afvaardiging naar A.K.

De nog openstaande plek zal worden ingevuld  door br. N.B. Coster

Externe voorzitter.

Er is een brief verzonden naar het College van Kerkrentmeesters met het verzoek om budget beschikbaar te stellen voor het aanstellen van een externe voorzitter voor de periode van maximaal één jaar. Het College van Kerkrentmeesters heeft hierop een andere visie. Dit punt is nog niet afgerond. Er is gesproken over namen van kandidaten die wij geschikt achten als voorzitter en die wij daarvoor zouden kunnen vragen.

Inzetten en benaderen van gemeenteleden voor kerkelijke activiteiten.

Er wordt gewerkt aan een plan voor een eenmalige inventarisatie van wie bereid is zich in te zetten voor kerkelijke activiteiten. In de volgende vergadering zal dit verder worden besproken.

Startactiviteiten winterwerk/gemeentedag.

Op D.V. zondag 3 november wordt er een gezinsdienst gehouden met na afloop koffie compleet en een programma voor de kinderen.

Overige punten.

• Tijdens een bijeenkomst op D.V. 19 september 2024 zullen de bezoekbroeders/-zusters een verklaring van geheimhouding afleggen.
  • De procedure voor het verkiezen/benoemen van nieuwe kerkenraadsleden voor de 2 openstaande vacatures zal worden opgestart.
  • Er zal weer gestart worden met doopcatechese. Een notitie daarover is besproken.
  • Namens kerkenraad, colleges en commissies zijn diverse mededelingen gedaan.

Sluiting, dankgebed.

Broeder J.H.J. Teunis gaat voor in dankgebed. Hierna sluit de voorzitter de vergadering.

1. Harms, scriba.