Verslag Protestantse Classis Almelo

Categories: Algemeen,Kerken

Op 25 september jl. was de Classicale vergadering van de Protestantse Classis Almelo bijeen in Vriezenveen.
De Hervormde Gemeente aldaar was de zogenaamde ontvangende gemeente.

Rondje vreugde en verdriet in de kerken van de classis.
Er is steeds een aantal vaste agendapunten, zoals bijv. “het rondje vreugde en verdriet”.
Zo mochten in onze regio een tweetal predikanten verwelkomd worden:  Da. M. Schwarz kwam naar de Bleekkerk in Almelo en da. E. v.d. Meulen begon als interim-predikant in de Protestantse Gemeente “Open Hof” in Rijssen.
Da. H.A. Klip, predikant in Ootmarsum, vertrok onlangs als gastdocent Oude Testament voor 3 á 4 maanden naar Beiroet.

Beleidsplan.
Na de pauze werd er door de afgevaardigden van gedachten gewisseld.
Aanleiding was het beleidsplan, dat in voorbereiding is.

Ds. J.W. van Bart uit Wierden gaf een presentatie, waarin verschillende aandachtspunten van het plan  aan de orde kwamen.
Uitgangspunten zijn: Hoe kunnen we elkaar als kerken in de regio ondersteunen? Wat kunnen we van elkaar leren . Wat kunnen we delen?
Opgemerkt werd o.a. dat kerkelijke gemeenten in de regio – in meerdere opzichten – nogal van elkaar verschillen. Wat betekent dit voor onderlinge contacten?

Als belangrijk werd de ontmoeting met elkaar als afgevaardigden tijdens de bijeenkomsten van de Classicale Vergadering gevonden.
Op die manier zou de Classicale Vergadering als doorgeefluik van ideeën op het gebied van vormen van kerk-zijn kunnen fungeren.
Verder zou het goed zijn, dat er in elke (wijk)gemeente en vaste ambtsdrager is, die aanspreekpunt voor de classis is.

Volgende bijeenkomst.
We hopen op 22 januari 2015 weer als Classicale Vergadering bij elkaar te komen.
Ds. A.L. Veerman uit Vriezenveen zal dan het onderwerp “misbruik in de kerk” inleiden.

We blijven u op de hoogte houden.

Gerard Kroeze, scriba