Meditatie voor de kerkbode

Categories: Activiteiten,Algemeen

Thema: Er is hoop!!
n.a.v. Gen.9, vers 16
Als deze boog in de wolken is,
zal Ik hem zien,
en denken aan het eeuwig verbond tussen God
en alle levende wezens van alle vlees
dat op de aarde is.

Vroeger zag je ze veel: de stickertjes op de achterruit van vele auto’s. Van veraf kon je de kleuren al zien. En als je dichterbij kwam, dan kon je lezen wat er bij geschreven stond: Er is hoop. Met deze boodschap op de achterruit van een auto gingen de mensen de weg op. Netzoals de kerk dat in alle eeuwen heeft gedaan, maar dan zonder een stickertje en zonder een achterruit; laat staan dat er een auto bestond. In alle eeuwen heeft de kerk mogen verkondigen, dat er hoop is. En dat die hoop, naar het woord van Paulus, niet beschaamd maakt. Want die hoop verbinden wij met Jezus Christus, de Eniggeboren Zoon van God, onze Here, Die als Licht der wereld op aarde gekomen is in de gestalte van een kind. Hij werd mens onder de mensen, precies zoals wij, met als enige uitzondering dat hij nooit een zonde heeft begaan. En Hij werd erom gekruisigd!
In Genesis 9 biedt God een verbond aan. Hij wil Zijn schepping niet opnieuw in gevaar brengen. De zondvloed had immers alles verwoest. Maar nu, nu daar in feite sprake is van een nieuw begin, nu spreekt de Here uit, dat Hij de schepping niet opnieuw zal verwoesten door het water van een zondvloed. Dat lijkt me in een tijd van hevige regenbuien en behoorlijke veranderingen in ons klimaat een geruststellende boodschap. God is erbij en Hij zal het niet meer zover laten komen als toen. Ondertussen kan het je wel de nodige zorgen geven, als je als agrariër naar jouw land kijkt en ziet hoe het gewas er bij staat… of drijft.
God biedt ons een verbond aan. Hij doet dat in feite heel de Bijbel door. Aan Noach verzekert Hij, dat de aarde niet opnieuw zal vergaan door het water. Aan Abram zal Hij Zich verbinden aan de belofte, dat Abram kinderen zal krijgen, een nageslacht zo groot en zo talrijk als de sterren aan de hemel en als de zandkorrels op het strand. Ja, zijn nageslacht zal zo belangrijk zijn, dat alle volken de zegen van de Here zullen vinden in dit nageslacht. Want uit dit nageslacht wordt de Here Jezus geboren. En in Hem biedt God nu ook ons, komend vanuit de volken, uiteindelijk Zijn verbond aan. Maar met Israel moeten ook wij belijden: … en wij hebben Hem gekruisigd! Jezus Christus, het Licht der wereld, werd gebroken aan een kruis.
En toch is er hoop! En dat kunnen we aflezen aan de regenboog. Want een regenboog verschijnt, wanneer je licht laat stralen op regendruppels. Een regenboog is dus in feite niets anders, dan licht, dat breekt op water. En dan komen daar al die kleuren… In het Nieuwe Testament zien wij Jezus Christus lijden en sterven aan het kruis van Golgotha. Het Licht wordt gebroken aan het kruis. En in de Navolging van Hem zien wij Zijn gemeente. En die gemeente kent allerlei kleuren. En al die kleuren versterken elkaar. En zij worden een bron van hoop. Want zij komen voort uit dat ene Licht, dat Licht dat Jezus is. En waar Hij het fundament is van Zijn gemeente en het Hoofd van Zijn kerk, daar is Christus onze hoop, voor eens en voor altijd!

Ds.Gerard Doorn