Diaconale collectes tijdens Kerst

Categories: Algemeen,Diaconie

Eerste Kerstdag – Geef hoop aan een kind op de vlucht
Op de vlucht met Kerst, voor meer dan vier miljoen Syriërs een feit. Zij ontvluchtten hun thuisland om elders een veilig heenkomen te zoeken. De helft van hen is kind. Naast al het leed dat deze kinderen doormaken, staat ook hun toekomst op het spel. Door al het geweld zijn duizenden scholen verwoest en gesloten. In relatief veilige gebieden zijn klassen door de grote toestroom van vluchtelingen overvol en is lesgeven bijna onmogelijk. Met het project ‘Geen verloren generatie’ helpt de Raad van Kerken in het Midden Oosten (MECC) vluchtelingenkinderen in Syrië met onderwijs. MECC geeft bijles aan leerlingen met een onderwijsachterstand, knapt schoolgebouwen op, traint docenten om te midden van deze oorlog toch les te kunnen geven en ondersteunt ouders en kinderen met traumaverwerking. Met deze collecte steunt u het werk voor Kinderen in de Knel van Kerk in Actie zoals MECC in Syrië.

Tweede Kerstdag – Opvang van weeskinderen in Malawi
Op tweede Kerstdag wordt een collecte voor Project 10:27 gehouden. De opbrengst is bestemd voor de opvang van weeskinderen in Malawi. Als gevolg van HIV/Aids groeien veel kinderen in Malawi op zonder ouders. De Presbyteriaanse Kerk van Malawi vangt aidswezen en andere kinderen in de sloppenwijken van Blantyre op. In opvanghuizen krijgen de jongste kinderen maaltijden en volgen zij onderwijs. Voor de oudere kinderen zijn er mogelijkheden om beroepsvaardigheden te leren. De opvanghuizen worden gerund door vrijwilligers vanuit de kerk. Zij doen geweldig werk!