Diaconale collectes tijdens Kerst

Categories: Activiteiten,Algemeen,Diaconie,Gemeente,Kerken

Eerste Kerstdag

Kerst is het feest van licht. Jezus’ geboorte maakte Gods licht zichtbaar. We delen Zijn licht met elkaar en geven het door, ook aan kwetsbare kinderen voor wie het leven vaak donker is. Voor veel te veel kinderen is Kerst helemaal geen feest. Ze brengen Kerst door in een vluchtelingenkamp of op straat. Zij groeien op in armoede of oorlogsgeweld. Misbruikt of verwaarloosd. Juist met Kerst verdienen zij onze bijzondere aandacht en steun. Doe daarom mee met de kerstcollecte, waarvan de opbrengst bestemd is voor kinderprojecten van Kerk in Actie.

Een van deze projecten is voor Syrische vluchtelingen in Libanon. Toen terreurorganisatie IS Assyrische dorpen in Syrië binnenviel, vluchtten de christenen halsoverkop naar Libanon. Assyriërs behoren tot de Syrisch-Orthodoxe Kerk, deze kerk biedt Syrische kinderen overbruggingsonderwijs. Ze krijgen vijf dagen in de week vier uur les in Engels, Assyrisch, Arabisch en wiskunde. Ook krijgen ze kunst en drama om hun trauma’s te verwerken.

Zelfs als er vrede zou komen, kunnen deze  kinderen en hun ouders niet zomaar terug naar hun dorpen. Hun huizen en kerken zijn verwoest en hun landerijen liggen vol met mijnen. Daarom zijn de gevluchte gezinnen die nu in Libanon wonen, van plan door te reizen naar Australië. De Engelse les bereidt de kinderen voor op hun emigratie. Tot die tijd wonen ze in appartementen in een christelijke wijk. De kinderen hebben nauwelijks plekken om te spelen. Om verveling tegen te gaan biedt de kerk allerlei activiteiten voor kinderen.

Tweede Kerstdag

Op woensdag 26 december wordt in onze gemeente een collecte voor Project 10:27 gehouden. De opbrengst is bestemd voor ex-gevangenen in Albanië. Na een verblijf in de gevangenis van Albanië valt het niet mee om je leven weer op te pakken. De organisatie ‘Prison Fellowship Albania’ helpt ex-gevangenen bij het vinden van een baan en brengt hen in contact met een plaatselijke gemeente.

Ex-gevangenen en hun families hebben te maken met vooroordelen en uitsluiting. Bovendien zijn er in Albanië voor hen geen sociale voorzieningen. De kans is groot dat ex-gevangenen terugvallen in crimineel gedrag. Daarom willen we Prison Fellowship helpen om ex-gevangenen in contact te brengen met plaatselijke gemeenten en hen te begeleiden, bijvoorbeeld bij het vinden van een baan.