Terugblik kerstactie stg. Werkgroep Oost Europa

Categories: Algemeen,Zendingswerk

Op 6 december 2015 is de jaarlijkse kerstpakkettenactie van de stichting Werkgroep Oost Europa van start gegaan. In de maand december is er door u ruimhartig geld gedoneerd. De totale opbrengst is € 13.200,00. Hierdoor waren wij in staat om de geplande bedragen voor de kerstpakketten in de dorpen en steden in Roemenië over te maken naar de bankrekeningen van de gemeenten in deze plaatsen. Op 12 januari 2016 vertrokken 3 leden van de werkgroep naar Roemenië om te zien wat er voor het geld gekocht is en om bij het uitreiken van de gekochte levensmiddelen aanwezig te zijn.

Na een voorspoedige reis waren de reizigers op donderdag 14 januari in Oradea, waar ze de aanhanger met goederen bij mevr. Bunea achter hebben gelaten en waar ze haar, voor haar stichting Prietenia, ook nog een bedrag voor levensmiddelen hebben overhandigd; hierna ging de reis verder richting Târgu Mures. Hier werd bij het predikantenechtpaar Denes Elöd en Kathinka een bedrag achtergelaten voor de aankoop van levensmiddelen. Zij gebruiken dit geld om levensmiddelen aan te kopen om die te verdelen onder de mensen. Zij verstrekken de levensmiddelen niet in de verpakking maar in kleine porties; dit om te voorkomen dat de mensen de gekregen levensmiddelen doorverkopen . In Kövesd had de predikant de levensmiddelen al gekocht en deze stonden al klaar om te worden ingepakt door de leden van de kerkenraad. Op zaterdagmorgen werden de kerstpakketten door de presbyters klaargemaakt en uitgedeeld aan de leden van de gemeente. Ook in Harco werden op dezelfde manier de kerstpakketten verdeeld; onderweg naar Feldioara hebben we daar ook gestopt om te kijken bij het uitdelen van de pakketten.

In Feldioara kwamen na de lunch 13 jongens en meisjes om de 220 pakketten klaar te maken. Tegen 5 uur in de middag waren de pakketten klaar. Deze pakketten werden op zondag na de kerkdienst uitgedeeld. Na de lunch ging de reis verder via Lacu en Gherla richting Reteag. Ook hier waren de levensmiddelen al afgeleverd en op maandagmorgen werden hier de pakketten samengesteld en uitgedeeld. In de loop van de middag vertrokken de mannen richting Dej voor een ontmoeting met ds. Tonyogi Lehel en zijn gezin.

Op dinsdagmorgen (na een nacht met strenge vorst) begon de terugreis naar Vriezenveen. Na een zeer voorspoedige reis waren de reizigers donderdagmiddag 21 januari 2016 weer terug in Vriezenveen.

Al met al was deze reis een zeer voorspoedige reis; niet alleen op de reisdagen maar ook op de dagen dat we konden zien hoe het geld, dat we door u konden uitgeven, daadwerkelijk werd besteed. Op deze manier konden er ruim 1100 levensmiddelenpakketten worden uitgedeeld. De inhoud van de pakketten bestond o.m. uit olie, meel, suiker, pasta, chocolade, een blikje paté/leverpastei en een pak koffie. Daarnaast konden er nog chocoladeletters, chocoladepepernoten en Bolletje koekrepen worden uitgedeeld. Deze laatste artikelen had de stichting ontvangen van de Hema en van Bolletje.

In elke plaats kon je wel zien dat de levensomstandigheden nog niet goed zijn: er zijn nog steeds arme mensen. Wij konden op deze manier, en dank zij uw gaven, toch weer hulp verlenen aan de mensen omstandigheden wat beter worden; al is het nu maar voor een korte tijd. De eerlijkheid gebied ons wel te zeggen dat het ook in de dorpen langzaam beter gaat.

De reizigers

Henk Eshuis