Verslag reis werkgroep Oost-Europa

Categories: Algemeen

Van 9 t/m 17 mrt vond de tweede reis naar Roemenie in 2016 plaats. Na drie zeer voorspoedig verlopen reisdagen kwamen we in Albis aan. De aanhanger met de gevraagde goederen werd gelost op zaterdagmorgen. Om 10 uur die ochtend hadden we een vergadering met de ds en een aantal presbyters, omdat de werkgroep de hulp die we bieden een minder algemeen, maar juist een meer diaconaal karakter wil geven. De reformatorische kerk in Hongarije en Transsylvanië kent geen diakenen binnen de kerkenraad. Daarom willen we nu stimuleren dat er in in onze contactdorpen een “diaconie-groep” wordt gevormd, bestaande uit enkele presbyters, een paar gemeenteleden en de predikant, die meteen toezichthouder is. In januari, toen we voor de verdeling van de kerstpakketten in Kövesd waren, kregen we onverwachts hulp van ds Domohidi uit Berghia, die in Kövesd een spreekbeurt met diapresentatie hield over de diaconie-groep in zijn gemeente. Met hem hebben we na afloop gepraat en hij zegde ons alle mogelijke hulp toe om ons plan in zo veel mogelijk dorpen te verwezenlijken. Per mail stuurde hij ons een zeer uitvoerige duitstalige brief, die wij in onze dorpen als leidraad voor het diaconale werk kunnen gebruiken. Over dit plan en deze brief ging de vergadering met de presbyters. Tot onze grote verrassing waren ze erg enthousiast over ons plan en kwamen ze meteen al met enkele praktische situaties in Albis waar ze mee aan de slag kunnen. De rest van de zaterdag hebben de curator (voorzitter van de kerkenraad) en enkele presbyters ons aangenaam beziggehouden door ons mee te nemen naar een slachtfeest in Cernat. Daarna vertrokken wij naar Icafalva. Hier werd zaterdagavond de bus gelost. Ook in Icafalva hebben we met de ds en de presbyters vergaderd over een “diaconie-groep”. Ook hier is ons beloofd dat men serieus met het voorstel van onze werkgroep zal beziggaan. Via een bezoek aan Bela Baktai in Vlahita reisden we door naar Targu Mures waar we al ruim 25 jaar “templom reformat nr 7” ondersteunen. Van hieruit hebben we nog een bezoek kunnen afleggen bij ds Domohidi in Berghia. Hij heeft toegezegd ons de genoemde brief ook in het hongaars te sturen, zodat we die in onze dorpen kunnen uitreiken. Ook is hij bereid de predikanten en kerkenraden van onze contactdorpen te adviseren en problemen te helpen oplossen als ze daarom vragen. Dinsdag 15 begonnen we aan onze thuisreis (de enige reisdag met natte sneeuw en veel regen) en donderdagmiddag kwamen we moe, maar voldaan weer thuis.

Ans en Henk Eshuis en Jan Schut.