Verslag van de vergadering van de Algemene Kerkenraad (A.K.) gehouden op 10 juni 2015

Categories: Algemeen,Algemene Kerkenraad,Gemeente

Opening.

Ds. Prins opent de vergadering. Hij heet de visitatoren, ds. M. Zoeteweij en ds. W. Van Vreeswijk hartelijk welkom en geeft hen vervolgens het woord. Hierna wordt de vergadering voortgezet onder leiding van de visitatoren.

Gesprek met de visitatoren.

Ds. Zoeteweij zegt dat ze inmiddels gesproken hebben met alle wijkkerkenraden en aan het begin van de avond ook nog met enkele commissies die vallen onder de verantwoordelijkheid van de A.K.

In de kerkenraad van wijk Oost en wijk West was bij hen duidelijk onder de aandacht gebracht de zorg die er bij deze kerkenraden leeft over het besluit om de avonddiensten in de Pollenkerk en Westerkerk te laten vervallen. Wijk Oost gaf nadrukkelijk aan dat ze hier moeite mee hadden maar dat ze er mee instemden om daardoor samen als gemeente de pijn te delen. Wijk West gaf aan dat ze het er niet mee eens waren. Ze voelden zich tekort gedaan en hadden de indruk dat er onvoldoende naar hun argumenten was geluisterd. De vraag die bij de visitatoren naar boven komt is of de besluitvorming hierover voldoende transparant is geweest en of er misschien ruimte is om dit besluit te heroverwegen.

Ook kwam dit punt in het gesprek met één van de commissies aan de orde. Verder kwam naar voren de vraag of er wel voldoende aandacht en ruimte is voor de evangelisch-orthodoxe stroming binnen onze gemeente.

Ds. Kranen heeft uitvoerig uitgelegd hoe de procedure verlopen is en dat we hier al 3 jaar mee bezig zijn geweest. Dat het concept-beleidsplan in die tijd meerdere keren in de wijkkerkenraden en de A.K. is besproken. Hierna ontstond een levendige discussie. Daarbij kwam naar voren dat de inzichten en/of gevoelens over de wijze waarop dit hele traject is verlopen verschillen.

De visitatoren sloten dit gespreksonderwerp af met de opmerking dat ze het een belangrijk punt vinden dat er voldoende transparantie in de besluitvorming is en dat het van belang is om te proberen dit zodanig uit te leggen dat gemeenteleden hier ook in meegenomen worden.

Ds. Zoeteweij zegt dat ze als visitatoren een heel goed gesprek hebben gehad met het bestuur van Reflection. Het is geweldig wat er in de gemeente allemaal wordt gedaan aan jeugdwerk. Dit werk heeft blijvende aandacht en gebed vanuit de gemeente nodig.

Ds. Van Vreeswijk wenst ons wijsheid en benadrukt dat het van belang is om te proberen als gemeenteleden elkaar vast te houden, ook als er op sommige punten verschillende opvattingen leven. De liefde van Christus hebben we allemaal nodig.

Sluiting.

Ds. Van Vreeswijk gaat voor in gebed en daarna sluit hij de vergadering.

1. Harms, scriba.