Verslag van de vergadering van de Algemene Kerkenraad (A.K.) gehouden op 27 november 2013.

Categories: Algemeen,Gemeente

Opening.
Ds. Kranen opent de vergadering.

Werkgroep Bijzonder pastoraat/gebedspastoraat.
Het jaarverslag van de werkgroep is besproken. Namens de werkgroep waren 2 leden aanwezig om een toelichting te geven. Er zijn mensen die het verlangen hebben dat iemand met hen in het gebed tot God wil gaan. Voor een deel zijn dit mensen die ernstige problemen hebben, bijvoorbeeld met dingen op occult gebied. Je kunt daarin verstrikt zitten, gevangen zijn. De kracht van het gebed is enorm en wij willen aan verzoeken om met mensen te bidden  graag gehoor geven.
Als mensen nog geen hulp hebben gezocht bij de reguliere hulpverleners wordt er altijd op aangedrongen dat ze daar ook hulp gaan zoeken. Pas in een latere fase kan bevrijdingspastoraat een rol spelen.
Deze vorm van pastoraat is zeer intensief voor de leden van de werkgroep.
Elke donderdagavond zijn er twee leden van de werkgroep in Flame aanwezig. Iedereen kan daar vrij naar binnen lopen en vragen om gebed.

Begroting 2014 College van diakenen.
De penningmeester van de Diaconie, geeft een toelichting. Hij noemt de belangrijkste punten.
Het bedrag aan liquide middelen is te hoog. Er is besloten de komende jaren jaarlijks € 10.000 als extra giften te besteden.  Een commissie zal daarover voorstellen voorbereiden. Er zijn minder inkomsten omdat de kerktelefoon is overgedragen naar de Kerkvoogdij. Er is ook besloten een aantal bezuinigingen door te voeren zodat de begroting in evenwicht is als de extra giften niet meer van toepassing zijn.
De begroting is goedgekeurd en vastgesteld.

Begroting 2014 College van diakenen van wijkgemeente van bijzondere aard.
Naar aanleiding van de cijfers is een enkele vraag gesteld en beantwoord.
De begroting is goedgekeurd en vastgesteld.

Beroepingswerk wijk Oost
De kerkenraadsleden van wijk Oost zijn bij de bespreking van dit agendapunt ook aanwezig. Br. J. Teunis brengt als voorzitter van de beroepingscommissie verslag uit van de activiteiten van de commissie.  Ook doet hij verslag van het gesprek dat de beroepingscommissie heeft gehad met ds. en mevrouw Prins op 17 november 2013. Na beantwoording van de vragen is door de leden van de Algemene Kerkenraad en de leden van de kerkenraad van wijk Oost unaniem ingestemd met het voorstel om ds. Prins te beroepen.

Vergaderdata 2014.
Met de voorgestelde data is ingestemd. De data zullen op de website van onze gemeente worden gepubliceerd.

Verzoek van wijk West om op 1e Kerstdag slechts 1 ochtenddienst te houden in de Westerkerk.
Men is van mening dat er gelet op het aantal kerkgangers voldoende plaats is in de andere diensten op de ochtend van 1e Kerstdag. Met dit voorstel wordt ingestemd. Er wordt dus 1 dienst gehouden die aanvangt om 9.30 uur.

Dienstenrooster 2015.
Dit rooster is gebaseerd op de uitgangspunten van het rooster voor 2013 en 2014. In het rooster is rekening gehouden met twee keer een kinderpraise. Verder is besloten dat op de tweede feestdagen en Hemelvaartsdag  er alleen nog een ochtenddienst in de Grote Kerk zal worden gehouden.  De invulling van de liturgie zal zo zijn dat alle wijken zich hierin kunnen herkennen.

Sprekers en bands jongerendiensten 2014.
De vooraf toegezonden lijst is besproken.

Mededelingen.
–  Suzan Winkel wordt opgevolgd door Henriette Teunis als secretaresse van Reflection.
– de inleiding van dr. Van Campen die hij hield op de ambtsdragersvergadering zal met zijn toestemming op de website van onze gemeente worden geplaatst.

Sluiting.
Br. J.K. Abbink gaat voor in gebed. De voorzitter wenst allen wel thuis en sluit de vergadering.

H. Harms, scriba.