Verslag vergadering AK

Categories: Algemeen,Algemene Kerkenraad

Verslag van de vergadering van de Algemene Kerkenraad (A.K.) gehouden op 2december 2015.

Opening.

Ds. Prins opent de vergadering. Hij leest Marcus 12 : 1 tot en met 12. Hierna gaat hij voor in gebed.

Verslag vorige vergadering.

De notulen en de besluitenlijst van de vergadering van 28 oktober 2015 zijn ongewijzigd vastgesteld.

Naar aanleiding van de notulen zegt br. A. Groote: enkele leden van de kerkenraad van wijk West zijn in gesprek geweest met een groep mensen naar aanleiding van de brief Missionair en Krimp. Deze mensen duiden zichzelf aan als pioniersgroep. Het betreft gemeenteleden die verontrust zijn over de toekomst van onze gemeente. Naar hun mening worden in de A.K. te veel punten te zakelijk afgedaan. Er wordt te weinig vertrouwd op de leiding van God. Ze zijn zelf nog zoekende en ze willen een eigen plan opstellen. De kerkenraad van wijk West heeft hen uitgenodigd om in gesprek te blijven en hen voorgesteld contact op te nemen met de A.K..

Begroting College van diakenen voor het jaar 2016.

De penningmeester, br. J.F. Gelderman, geeft een toelichting. Hij noemt onder andere de volgende punten.

De opbrengst van de collecten tijdens de kerkdiensten zijn lager vanwege minder diaconale collectes. Op basis van de cijfers van 2014 is de collecte voor het jeugdwerk hoger begroot en zijn de kosten van beheer en administratie lager begroot. Bij diaconaal werk wereldwijd is een extra bedrag opgenomen van € 500. De overige posten op de begroting verschillen nagenoeg niet met de begroting van 2015. De begroting toont een tekort van € 2.610. Dit is een bewuste keuze omdat men nog wat verder wil interen op het vermogen tot het streefbedrag van € 50.000. De begroting voor 2016 is goedgekeurd en vastgesteld

Dienstenrooster 2017.
Het rooster is vastgesteld en in lijn met de uitgangspunten van het rooster voor 2016.

Toelichting op Noaberschapsproject in wijk Zuid.

Ds. Kranen geeft uitleg. In ons beleidsplan is uitgesproken dat we als wijkgemeente naar “binnen” en naar “buiten” gericht bezig willen zijn. Naar “buiten” betekent dat we aanwezig willen zijn voor iedereen in het dorp. Er is voor gekozen om het eerst op te zetten in Aadorp omdat het dan klein en overzichtelijk is. Pastoraat en diaconaat in de praktijk voor het hele dorp.

Inrichting project. In een straat wordt iemand als “noaber” aangewezen. De “noaber” gaat zich bekend maken aan alle mensen die er wonen. De boodschap is: als je hulp nodig hebt, op welk vlak ook, dan kan ik je mogelijk helpen door hulp te zoeken binnen de sectie. De “noaber” zoekt iemand die aan de hulpvraag kan voldoen. Zo breng je mensen met elkaar in contact. Als er een hulpvraag wordt voorgelegd waaraan de “noaber” binnen zijn sectie niet kan voldoen kan hij de “noabercoördinator” inschakelen. Als die ook geen oplossing kan bieden dan kan er professionele hulp worden ingeschakeld. De kracht van het project zit in het opbouwen van netwerken.

Bands en sprekers in jongerendiensten in 2016.

De lijst die we hebben ontvangen is besproken.

Nieuwe scriba van de A.K. ingaande 1-1-2016.

Er is nog geen vervanger gevonden. Er zijn enkele andere namen genoemd. De voorzitter zal de genoemde personen daarvoor benaderen
Vergaderdata A.K. voor 2016.

Het rooster is vastgesteld en zal ook op de website gepubliceerd worden.

Rondvraag.

– Zr. T.F. Smelt-Lambers merkt op dat er de volgende vergadering veel nieuwe leden van de A.K. zullen zijn mede door de wisseling van afvaardigingen ten gevolge van het gehanteerde roulatiesysteem. Zij vindt dit geen goede zaak en vraagt of dit mogelijk anders geregeld kan worden.

– Ds. Kranen stelt voor om als A.K. na te denken over een differentiatie van de diensten in de Grote Kerk. Bijvoorbeeld: ’s ochtends de ‘reguliere’ diensten, ’s middags enkele diensten met een evangelisch karakter en ’s avonds ruimte voor leerdiensten, zangdiensten, jongerendiensten, enz. Dit punt zal door de A.K. worden opgepakt.

Sluiting.

Zr. T.F. Smelt-Lambers gaat voor in dankgebed. Hierna sluit de voorzitter de vergadering en wenst allen wel thuis.

1. Harms, scriba.