Verslag vergadering AK – 20 januari

Categories: Algemene Kerkenraad

Verslag van de vergadering van de Algemene Kerkenraad (A.K.) gehouden op 20 januari 2016.

Opening.

Ds. Prins opent de vergadering. Hij heet de nieuwe leden van de A.K. hartelijk welkom. Hij leest Lucas 3: 1 tot en met 20. Hierna gaat hij voor in gebed.

Uitleg over 1 : 10 pastoraat zoals dat invulling heeft gekregen binnen wijk West.

Broeder Van Silfhout geeft een toelichting. Het idee was: 1 bezoekbroeder/zuster (hierna aangeduid met “bezoeker(s)” per 10 adressen. De praktijk is dat in 1 sectie met ongeveer 100 adressen 1 ouderling en 3 tot 4 “bezoekers” actief zijn. De “bezoekers” zijn geen ambtsdrager. Ze worden niet bevestigd, ze leggen wel een belofte van geheimhouding af.

De “bezoekers” gaan kennismaken en proberen contacten te leggen en het pastoraat volgt daarna. Het is bedoeld als een laagdrempelige vorm van pastoraat. Het doel is om tenminste 1 keer per jaar een bezoek te brengen bij alle personen die dat op prijs stellen en als het kan tussendoor ook nog een keer een bezoek te brengen. Het is de bedoeling dat het aandachtsgebied van de “bezoekers” vooral de eigen straat of directe omgeving is. Dan hoor je ook makkelijker of er iets bijzonders aan de hand is. De ouderling onderhoudt de contacten in de eigen sectie en met de eigen “bezoekers”. Afgelopen najaar is een enquête gehouden met de vraag: wat verwacht u van het bezoekwerk. Wenst u huisbezoek, groot huisbezoek of een gewoon bezoek.

Eén keer per jaar is er een bijeenkomst voor alle ouderlingen en “bezoekers”. Dan wordt een praktisch punt dat voor alle betrokkenen van belang is aan de orde gesteld. Deze avonden zijn bedoeld als toerusting.

Een punt van zorg is dat je voor het vinden van ambtsdragers soms bij dezelfde mensen terecht komt die ook al “bezoeker” zijn. Als je hen vraagt om ambtsdrager te worden moet je daarna nieuwe “bezoekers” vinden.

Beleidsplan wijk Next.

Het beleidsplan en de aanvullende stukken zijn besproken. Er zijn twee beperkte wijzigingen aangebracht. De inhoud van het beleidsplan is in stand gebleven en goedgekeurd.

Er is ook gesproken over de financiering van het jeugdwerk. Daarover zijn afspraken gemaakt tussen het College van Kerkrentmeesters en Reflection. Met de gemaakte afspraken is ingestemd. De grootste wijziging is dat er extra geld voor het jeugdwerk beschikbaar wordt gesteld. Dit geld wordt vrijgemaakt uit de financiële reserves van onze gemeente. Het gaat om een bedrag van € 50.000. Dit bedrag komt in een periode van 10 jaar ter beschikking van Reflection. Jaarlijks kan hiervan maximaal € 5.000 besteed worden.

Nieuwe scriba van de A.K..

Br. J. Boldewijn is benoemd als scriba van de A.K. . Hij zal bevestigd worden als boventallig ambtsdrager van wijk Midden. Zijn bevestiging zal plaatsvinden gelijktijdig met de overige te bevestigen ambtsdragers van wijk Midden.

Samenstelling moderamen voor het jaar 2016.

Voorzitter ds. Prins tevens wijk Oost; br. J. Fikkert ,voorzitter diaconie; br. G. Sanderman, voorzitter kerkvoogdij; br. R. Keus voorzitter Reflection; namens wijk Midden br. H.A. Gerritsen; namens wijk West de opvolger van br. A. Groote en namens wijk Zuid br. H. Kuper.

Verzoek commissie anders begaafden om extra diensten.

Aanleiding voor het verzoek is dat stichting SIEN, die deze diensten organiseert, heeft besloten de frequentie terug te brengen zodat er nog 1 keer per 2 jaar een dienst in Vriezenveen is. Dit was 1 keer per jaar. Besloten is om aan het verzoek tegemoet te komen door naast de diensten die georganiseerd worden door stichting SIEN jaarlijks 1 dienst in te roosteren in onze kerkelijke gemeente.

Verzoek kerkrentmeesters om na te denken over beleid en opheffing van de tekorten.

De aanleiding hiervoor is het verzoek van de kerkrentmeesters bij de bespreking van de begroting voor 2016 en de brief van het RCBB waarin zij vragen welke maatregelen er genomen gaan worden om de tekorten op te heffen. Besloten is om een commissie te benoemen van maximaal 5 personen, waarvan 1 ouderling-kerkrentmeester. Het moderamen zal een taakopdracht formuleren waarbij het vooral zal gaan om te onderzoeken of er extra (structurele) inkomsten gegenereerd kunnen worden.

Aanpassen rooster van afvaardiging naar de A.K. vanwege de vele wisselingen per 1-1-2016.
Besloten is om de volgende wisseling van de ambten 1 jaar uit te stellen, van 1-1-2018 naar 1-1-2019, zodat dit niet meer samenvalt met de wisselingen ten gevolge van het verkiezen van nieuwe ambtsdragers in de wijkkerkenraden.

Afkondigingen tijdens avonddiensten en middagdiensten in de Grote Kerk.

Hierover is het volgende besloten:

In de middagdiensten worden alleen nog de centrale afkondigingen en eventueel een afkondiging van een overlijdensbericht (geen herdenking van de overledene) gedaan. Dit kan een bericht van alle 4 de wijken zijn.

Tijdens de avonddienst worden alleen nog de centrale afkondigingen gedaan.

Ter aanvulling: de bloemen worden na de middagdienst bezorgd; dus tijdens de avonddienst wordt ook niets meer gezegd over de bloemengroet.

Sluiting.

Ds. M.H. de Jong gaat voor in dankgebed. Hierna sluit de voorzitter de vergadering en wenst allen wel thuis.

1. Harms, scriba.