Verslag Vergadering Protestantse Classis Almelo

Categories: Algemeen,Gemeente

Op 22 januari jl. kwamen we als Classicale Vergadering van de Protestantse Classis Almelo bijeen in de Stiftsschool van het Stift te Weerselo. Een bijzonder mooi en historisch plekje in het hart van Twente.

De bijeenkomst werd goed bezocht.

Niet alles wat aan de orde kwam, kan vermeld worden. Hierbij een selectie:

De actualiteit van de gebeurtenissen in Parijs is ook aan de Classicale Vergadering niet ongemerkt voorbijgegaan. Een tweetal kerken uit de Classis organiseerden samen met andere kerken/groepen bijeenkomsten om elkaar te ontmoeten en met elkaar van gedachten te wisselen over de vraag: Hoe nu verder als (plaatselijke) gemeenschap?

Maar in hoeverre en op welke wijze dient de kerk betrokken te zijn bij maatschappelijke ontwikkelingen of gebeurtenissen? Ook die vraag kwam vanuit één van de kerken nadrukkelijk aan de orde. We hebben er samen over gepraat.

Mevr. J. (Janny) Wiltjer – Lusseveld, gemeenteadviseur, informeerde ons over regionale actuele activiteiten. Zoals bijv. het feit, dat op 2 april a.s. “the Passion” naar Enschede komt.

Met voor plaatselijke gemeenten aandachtspunten als: Organiseren we een bus? Hoe regelen we zo mogelijk pastoraat en nazorg? Informatie: www.eo.nl/evenementen/thepassion .

Ds. H.C. (Henk) Dikker Hupkes, predikant van de Protestantse Stiftsgemeente  te Weerselo, vertelde over het Stift en de Stiftsgemeente.  De geschiedenis van het Stift gaat terug tot 1142.

De kerk is van Bentheimer zandsteen en zo’n 600 jaar oud. Er is veel aandacht voor de zondagse viering. Het Stift is eigendom van de Protestantse Gemeente. Dat biedt veel mogelijkheden, maar brengt ook zorgen met zich mee.

Na de pauze kwam dr. A.L. (Alexander) Veerman , predikant van de Ontmoetingskerk in Vriezenveen, aan het woord. “Misbruik in de kerk, wat doen we er mee?” Dat was het thema, dat werd behandeld. Hij schreef er een boek over “Ontredderd”. Vanuit persoonlijke ervaring stelde zijn echtgenote Esther ook een boekje samen: “Nooit meer kwijt”. Door middel van “vormen, kleur en poëzie” geeft zij haar ervaringen weer. Uitgeverij Ekklesia.

De Protestantse Kerk heeft een protocol over (seksueel) misbruik in pastorale en gezagsrelaties opgesteld en toegestuurd aan predikanten en scriba’s.

“De gevolgen van misbruik zijn intens, het bespreken ervan is lastig”, aldus dr. Veerman.

“Maar ook in de woestijn van het leven gaat God mee”.

Tijdens de komende mei-vergadering wordt de brief van dr. A.J. (Arjan) Plaisier, die hij indertijd schreef aan de leden van de Classicale Vergadering, besproken.

We houden u op de hoogte.

Gerard Kroeze, scriba.