Digitaal geven met Givt

Categories: Algemeen

Niet iedereen heeft contant geld of bonnetjes mee naar de kerk. De telefoon steeds vaker wel. Daarmee kun je via de bijbel-app meelezen en teksten opzoeken. Binnenkort kun je via de Givt-app ook betalen met de mobiele telefoon tijdens de collecte.  Met de Givt-app ben je niet meer afhankelijk van het contante geld of de bonnetjes die je bij je hebt. En je krijgt aan het eind van het jaar een overzicht van je (wat aantrekkelijk kan zijn voor de belasting). Maar bovenal hoef je voor de dienst niet meer na te denken of je genoeg contant geld of collectemunten bij je hebt. Dit systeem zal gebruikt worden naast de gewone manier van collecteren. Geven met contant geld of bonnen blijft dus gewoon mogelijk.

Installeren

Als je gebruik wilt maken van de nieuwe manier van collecteren heb je de Givt-app nodig op je smartphone. Ga naar www.givtapp.net/download om de app te installeren. Je kan na het downloaden direct je e-mailadres invoeren en beginnen met geven. Je verdere registratie kan je ook op een later moment afronden, maar is wel nodig om je gift daadwerkelijk uit te voeren.

Geven

In onze kerk hebben we (meestal) twee collectes: tijdens de dienst voor de diaconie, en aan de uitgang voor het werk van de kerkrentmeesters. Tijdens de collecte open je de Givt-app en kies je de bedragen die je wilt geven voor beide collectes. Dus ook direct voor de uitgang. In alle collectezakken zit een zender waarmee je makkelijk aan onze kerk kunt geven. Het maakt daarbij niet uit bij welke zak je je telefoon houdt. Lukt dit niet op tijd tijdens de dienst? Geen nood, je kunt ook bij de uitgang voor de beide collectes geven.
Aan de zending blijft het vooralsnog alleen mogelijk met contant geld of bonnetjes te geven via de zendingsbussen bij de uitgangen.
Kijk voor de antwoorden op de belangrijkste vragen op www.givtapp.net/veelgesteldevragen.

Hoe geef ik als ik thuis kijk of luister?

In de Givt-app kun je de kerk opzoeken in de lijst met kerken. Wanneer je geeft als je een dienst terugkijkt, dan gaat je gift naar de collecte van de laatste dienst, ook wanneer je een dienst van eerder in de tijd bekijkt. Natuurlijk blijven de busjes bij de mensen die luisteren via kerkradio, gewoon bestaan.

Wat kost het?

Geven met Givt kost jou niets extra, en kan je misschien zelfs wat belastingvoordeel opleveren doordat al je giften netjes worden bijgehouden, zodat je deze kunt aftrekken als je een belastingaangifte doet. Als kerk hebben we wel wat kosten. Al met al verwachten we dat van je gift ten minste 90% overblijft, en bij grotere giften gaat dat richting de 95%.