Israëlzondag 6 oktober

Categories: Algemeen,Gebedspunten

Op de eerste zondag in oktober geeft de Protestantse Kerk Nederland op een bijzondere manier uiting aan haar verbondenheid met Israël. In 1949 stelt de Hervormde synode een Israëlzondag in, net na de Tweede Wereldoorlog en de vestiging van de staat Israël. Hierbij wordt aandacht besteed in liturgie door de preek, collecte en voorbede en door het uitdelen van verschillende magazines.
Voor de Israel-zondag zijn drie motieven :
1)Gestalte geven aan de liefde voor het volk Israël,
2) Bezinning op de relatie van de Kerk met Israël,
3) Gebed voor het volk Israël en de vrede voor Jeruzalem.

Juist dit jaar is dit door de oorlog en 130 gijzelaars extra actueel. Op D.V.  7 oktober zijn er overal wereldwijd diverse herdenkingen van de slachting door Hamas op 7 oktober vorig jaar.

De Protestantse Kerk biedt ieder jaar een handreiking aan om mensen in de kerk bij de joodse wortels van hun geloof brengen en mede daardoor het begrip voor en gesprek met joden te bevorderen. In Twenterand worden de  magazines aangeboden in de meeste kerken op zondag 6 oktober:

• Israel Aktueel, een gratis magazine van Christenen voor Israel, ook via CVI.nl/krant
  • Bijbelstudiegids Voor wie is het koninkrijk? Via CIS, Centrum voor Israel studies te Ede, hetcis.nl,

Deze magazines zijn gratis, een gift wordt gewaardeerd, abonneren is eenvoudig en er wordt gewerkt met veel QR codes dus digitale aanvullingen en uitleg. Na Israel zondag zijn deze magazines nog beschikbaar via Boekhandel de Akker, Westeinde 305 te Vriezenveen. Hier worden ook producten verkocht uit Israel van het Israel Product Center, zoals wijn, cosmetica, boeken, kruiden en diverse souvenirs. Bidt u mee om de vrede voor Jeruzalem voor Joden en Palestijnen?