kort verslag kerkenraadsvergadering 11-7-2024

Categories: Wijk-GroteKerk

Kort verslag kerkenraadsvergadering 11 juli 2024.

Opening, schriftlezing en gebed.

Omdat er nog geen voorzitter is benoemd zit ds. Prins, als assessor, deze vergadering voor. Hij heet iedereen hartelijk welkom op deze eerste vergadering van de kerkenraad van de nieuwe wijkgemeente. Hij leest Romeinen 15 vanaf vers 30. De Romeinenbrief wordt nogal eens aangeduid als een ingewikkelde brief. Het is ook geen gemakkelijke brief, maar het is wel een belangrijke brief. In dit gedeelte wordt nadrukkelijk opgeroepen tot voorbede. Paulus vraagt aan de gemeente om samen met hem te strijden in de gebeden. Bidden voor en met elkaar is een belangrijke taak. Dat geldt ook voor ons als ambtsdragers, bidden voor en met elkaar en bidden voor en met de gemeente.

We zingen met elkaar gezang 446: 1, 3, 5, 6 en 7. Hierna gaat ds. Prins voor in gebed

Nadere kennismaking als kerkenraadsleden van wijkgemeente Grote Kerk.

Op basis van een gekozen werkvorm kreeg iedereen de gelegenheid om zich voor te stellen aan de hand van de sleutels aan de sleutelbos die hij of zij op dat moment bij zich had.

Vaststelling moderamen.

Het voorstel om  ds. Prins, br. H. Harms als scriba, br. J.H.J. Teunis, zr. H. Scherphof-Aalderink en br. C.H. Koster in het moderamen te benoemen is unaniem aanvaard. In een volgende vergadering hopen we een (externe) voorzitter te kiezen.

Afvaardiging naar A.K.

Vanwege de wijziging in het aantal wijkgemeenten is er ook sprake van een gewijzigde afvaardiging naar de A.K.

De volgende kerkenraadsleden zijn aangewezen om zitting te hebben in de algemene kerkenraad: ds. Prins, br. H. Harms, br. G.R.J. Nijland, br. M. Dasselaar en zr. A.E. Dubbink-Roelofs. Voor één plek moet nog een ambtsdrager worden gezocht.

Aandachtspunten in verband met nieuwe kerkenraad.

Er is een aantal punten kort besproken. Dit betreft onder andere de vraag hoe gaan we invulling geven aan de opening tijdens de kerkenraadsvergaderingen? Er is afgesproken wie de notulen maakt als de scriba daartoe onverhoopt niet in staat of in de gelegenheid is. Besloten is om zo spoedig mogelijk na de vakantie te proberen de twee openstaande vacatures binnen de kerkenraad vervuld te krijgen. De vergaderdata voor de rest van dit jaar zijn vastgesteld. Br. C.H. Koster zal binnen de kerkenraad optreden als aanspreekpunt voor de beheerder van de appgroep “gemeenschap Grote Kerk”. Ds. Prins en br. N.B. Coster zullen in gesprek gaan met Cross Over over de invulling van een dienst in oktober 2024. Br. G. Koenderink zal de preekvoorziening van de gastpredikanten gaan regelen. De antependia die eerder in gebruik waren in de Pollenkerk zullen in de Grote Kerk gebruikt worden. Een brief met de vraag om budget beschikbaar te stellen voor een externe voorzitter zal worden verzonden naar het College van Kerkrentmeesters. Er zal een brief worden opgesteld met algemene informatie over onze kerkelijke gemeente en wijkgemeente. Deze brief zal door de dames van de HVD worden overhandigd als zij op bezoek gaan bij mensen die van buiten Vriezenveen in onze wijkgemeente zijn gaan wonen.

Startactiviteiten winterwerk/gemeentedag.

Het is de bedoeling dat deze activiteiten plaats zullen vinden in november 2024 nadat het gebouw “Het Kruispunt” in gebruik is genomen. Zr. C.M. Meijer-Dogger, ds. Prins en zr. K.F. Heersink-Dasselaar en br. A.J. Heersink zullen zich hier mee bezig houden.

Benoeming bezoekbroeders/-zusters.

Iedere  sectie-ouderling maakt een inschatting hoeveel bezoekbroeders/-zusters er in zijn/haar sectie nodig zijn. Het benaderen van bezoekbroeders/-zusters wordt door één van de ouderlingen gecoördineerd.

Sluiting, dankgebed.

Zuster Th.F. Smelt-Lambers gaat voor in dankgebed. Hierna sluit de voorzitter de vergadering.

H. Harms, scriba.