Na het officiële gedeelte van de opening van Het Kruispunt hebben Daan Kobes en Hans Jaspers Faijer een korte uitleg gegeven over de totstandkoming en de achterliggende gedachten van het liturgisch centrum (doopvont, tafel, spreekgestoelte, bijbelstandaard en paaskaarskandelaar), het kruis en de glazen doopschaal. Velen vroegen die dag of de uitleg ook op papier gezet kon worden. Woorden vervliegen, doch wat geschreven is, blijft bestaan. Vandaar dit artikel.
Meedenken over vorm, materiaal en kleurgebruik
Ongeveer een jaar geleden werden Daan en Hans gevraagd om mee te denken over de vormen, het materiaal en de kleur van de avondmaalstafel, het doopvont, de kaarsenstandaard, het knielbankje en het katheder (het spreekgestoelte). Dat was geen gemakkelijke opgave, omdat het gebouw ‘architectonisch al af’ was en daar moest uiteraard rekening mee worden gehouden. Afgesproken werd dat er, onafhankelijk van elkaar, schetsen gemaakt zouden worden. Dat werden er vele. De afgesproken opdracht was: het geheel moet op elkaar zijn afgestemd en het moet een verhaal hebben. Uiteindelijk was de conclusie dat de vormen die in de Aakerk waren toegepast ook prima in Het Kruispunt toegepast zouden kunnen worden. Daan was nog in het bezit van die tekeningen. Na een aantal aanpassingen werd er voor deze vormen gekozen. De houtsoort waarin het moest worden uitgevoerd was Oregon pine. Dit hout en ook de tint was reeds duidelijk zichtbaar aangebracht, met name in het plafond.
Kruis
De vorm van het kruis is net iets anders dan wat gebruikelijk is. Het idee kwam van een kruisje dat Hans ooit had gekocht in een kringloopwinkel. De afmetingen wijken iets af: de lengte van de dwarsbalk is iets langer en ligt wat hoger en kent een iets gebogen vorm. Het maakt het allemaal net iets anders. Daan was nog in het bezit van een aantal messing platen en Harry Reuvers is hiermee aan de slag gegaan. Hij heeft fantastisch werk geleverd. Het messing is gepatineerd, vandaar de verschillende tinten. Ook dit is uniek. Er is echt nergens zo’n kruis te zien. Het kruis hangt iets van de muur af en krijgt nog verlichting aan de achterkant. Op deze manier ontstaat er meer diepte en daardoor schaduwwerking en sfeer. De kaarsenstandaard staat recht onder het kruis. Even om over na te denken.
Doopvont
De schaal van het doopvont (drie lagen glas) is gemaakt door Richard Steunenberg. De opdracht luidde: organische vorm, de drie primaire kleuren (blauw, rood en geel), golvend water en transparantie en de afmeting moet goed zijn afgestemd op het doopvont. De drie kleuren symboliseren de Drie-eenheid: God, Zoon en Heilige Geest. De eerste schaal kwam gebroken uit de oven. Gelukkig de tweede niet. De vraag was natuurlijk ook: hoe gaan we dit bevestigen op het vont? Het antwoord werd gevonden bij het maken van het kruis. Reststukjes messing, waar het kruis van is gemaakt, lagen op tafel en daarvan moest de drager van de schaal gemaakt worden. Harry Reuvers (handige Harry) was benaderd om het kruis te maken en hij was ook meteen bereid het andere te maken. De gedachte hierachter was dat het doopvont zo ook in verbinding staat met het kruis. Van andere reststukjes zullen later nog de steunen voor de bijbels worden gemaakt.
Avondmaalstafel
De avondmaalstafel is opgebouwd uit twee stukken en het wordt onderbroken door een transparante glazen plaat. De glazen strook eindigt in een v-vorm, de v van verbinding. De poten en het tafelblad lopen in elkaar over in een gelijke dikte, zodat een ranke tafel vorm heeft en een zelfde vorm/ belijning heeft als het spreekgestoelte en het knielbankje. De laatste twee zijn met opzet strak gehouden, zonder extra belijning.
Na al het denkwerk, het maken van talloze tekeningen, het overleg met velen en de prettige samenwerking is er iets moois ontstaan. Iets bijzonders. Iets wat ons onderscheidt van anderen. Dat het maar een verrijking mag zijn in de eredienst van onze Heer.